Brage hade besök av Sällskapet Gustafs Skål den 16.11.2024 som höll en föreläsning om den så kallade
svenska nationella dräkten, som infördes under Gustaf III dräktreform 1778. De förevisade praktfulla dräkter i rött och svart samt överräckte mönsterritningar till kvinnodräkten som gåva.
Bo Lönnqvist hade några dagar innan donerat en bok till Brages bibliotek, som innehåller kapitel om den svenska dräkten, Kungligt klädd, kungligt mode från 1987.
En annan bok donerade han senare, Nationella dräkten – Gustaf III:s dräktreform 1778. En tjock lunta
från 1938 på över 300 sidor som innehåller rikligt med bilder. Om någon är intresserad så finns det att läsa.
Här berättas att det intresse för kläder, som är karakteristiskt för Gustaf III och som fick sitt starkaste
uttryck i skapandet av den s.k. nationella dräkten, sammanhänger med kungens teaterkult. Hans försök att skapa en svensk dräkt utgick från hans passion för teaterkonsten. Genom att ej blott på scenen utan även till dagligt bruk återinföra dräkter, som minde om de gamla svenskarna, hoppades han kunna återuppliva ett svenskt sinnelag och besegla 1772 års revolution.
Enligt Gustaf III:s önskan skulle nationella dräkten bäras av allt Sveriges folk med undantag för präster och allmoge. Damernas dräkt överensstämde till stor del med modedräktern men hade karakteristiska puffärmar. För herrarna korta jackor med axelklaffar, skärp och korta kappor. För damerna blev dräkten nästan uteslutande en hovdräkt, som snart ändrades efter modets växlingar men bibehöll de typiska puffärmarna.